POSITIE EN KOERS BEPALEN MET HET IMPACTKOMPAS

 

Werken met impact (meten, in kaart brengen, erop koersen, etc.) is geen lineair proces. Het is ook niet een proces dat je één keer doorloopt en waar je dan vervolgens meer klaar bent.

Als je op reis bent kun je een kompas gebruiken om je positie en koers te bepalen. Vandaar het impactkompas. Op deze pagina vertel ik de essentie van de verschillende ‘fases’ (bij gebrek aan beter woord) van het impactkompas. Een filmpje maken staat op de planning!. Daaronder vind je een aantal handige links naar tools en resources.

Het startpunt, jouw ‘Noorden’ is je missie en visie, daar kom je steeds weer bij terug. Het impactkompas is geen lineaire tool. Je kunt stap voor stap het kompas rond, maar je kunt ook van de ene fase terug (en soms vooruit) naar een andere. En soms blijf je langer dan je zou willen in een bepaalde fase. En dat is prima! Je zult merken dat wanneer je met impact meten/in kaart brengen aan de slag gaat, je steeds weer nieuwe inzichten op doet die invloed hebben op andere fases en aspecten van het proces.

Waarschuwing: het proces voordat je daadwerkelijk kunt gaan ‘meten’ kost meer tijd dan je denkt! En het hoeft ook niet in één keer, sterker nog: volgens mij kan het niet eens inéén keer. Je bent ook niet als baby in één keer van liggen naar rennen gegaan.  Het gaat in stappen en fases en steeds weer het kompas ‘rond’. Hier help ik je graag bij!

MISSIE & VISIE,

STAKEHOLDERS

 

Het startpunt, en het punt waar je ook steeds weer terugkomt, zijn je missie en visie: waar doe je het allemaal voor? Wat is je groter doel? En ook: waarom wil je impact gaan meten? Waar wil je de resultaten voor gebruiken? Om te leren, je te verantwoorden, te groeien? Iets anders?

Je werkt niet in het luchtledige: je hebt te maken met stakeholders: de mensen die profijt (of last) hebben van jouw interventies, je samenwerkingspartners, en meer.  Wie zijn de belangrijkste en wat zijn hun belangen. En ook: waar ondersteunen die belangen elkaar en waar zijn ze tegenstrijdig aan elkaar.

THEORY OF CHANGE &

IMPACTDOELEN

 

De essentie van een Theory of Change, ofwel een verandertheorie, is dat je een aantal zaken heel concreet en specifiek in kaart brengt. Hoe jouw activiteiten en effecten leiden naar jouw hoogste doel (je missie). In welke context dat gebeurt. Wat helpende en niet helpende factoren en invloeden zijn. Waar je wel en geen invloed op hebt. En welke aannames je doet.

Nadat je dit allemaal heel expliciet hebt gemaakt kun je jezelf gefundeerde, SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, relevant en tijdsgebonden) doelen stellen.

INDICATOREN &

DATA VERZAMELEN

 

Om tot een indicator te komen stel je jezelf de vraag: waaraan zie ik dat ik op de goede weg ben? (of juist niet). Wat verandert er dan? Indicatoren kunnen kwantitatief (cijfermatig) zijn of meer kwalitatief,  denk aan verhalen en beelden.

Een goeie indicator waar je wat mee kunt is actiegericht, belangrijk voor alle stakeholders, meetbaar of inzichtelijk, vergelijkbaar en hanteerbaar. Pak ook literatuur en onderzoek erbij, vraag stakeholders. Kies wat je echt wilt weten en waar je wat mee gaat doen!

De volgende stap is een plan maken hoe je de benodigde data gaat verzamelen.

 

ANALYSE &

BIJSTUREN

 

Je bent natuurlijk niet voor niks informatie aan het verzamelen. Je wilt weten hoe je ervoor staat met het bereiken van je doel dus ga je data analyseren: Wat is het verschil tussen ‘toen’ en ‘nu’ en waar is dat aan toe te schrijven? Let op: dit verschil kan positief en negatief, bedoeld en onbedoeld zijn!

En met alleen weten kom je er niet: je gaat wat doen met de uitkomsten van je analyse: je checkt in met je missie (je Noorden op kompas) en stuurt bij. Je vraagt jezelf af: waarmee ga ik stoppen? Wat ga ik anders doen? En wat ga ik vooral blijven doen of meer doen? 

EEN AANTAL HANDIGE TOOLS (MEER? GA NAAR DE RESOURCES PAGINA)

Impact Accounting Online is een simpele online tool die je helpt je impact zichtbaar te maken, in kaart te brengen en/of te meten. De tool is ontwikkeld met behulp van een subsidie van het Stimuleringsfonds voor de creatieve industrie.

De tool (maatwerk) is inzetbaar voor alle projecten en organisaties die op een eenvoudige en flexibele manier hun impact in kaart willen brengen. Er kunnen cijfermatige gegevens in, maar ook verhalen en beeldmateriaal. Zie ook de DEMO-PAGINA  van de tool.

Let op: ervaring heeft geleerd dat er een flink proces vooraf gaat aan het daadwerkelijk kunnen invoeren en gebruiken van gegevens in een impact-meet tool!

Het impact pad is een open source handleiding over impact meten gemaakt door Avance Impact, het Impact Center van de Erasmus Universiteit en Social Enterprise NL in opdracht van verschillende ministeries.

Hierin vind je naast theorie, praktische handreikingen en vooral veel mooie uitgewerkte voorbeelden van projecten mbt Arbeidsparticipatie, Sustainable Value Chains en Circulaire Economie.

Een fijne handleiding om mee te werken, en als je er alleen niet uit komt: je weet me te vinden 🙂

Dit canvas wordt met het impactkompas gebruikt bij lezingen, workshops, trajecten etc. Om de essentie van je hele project in één oogopslag te zien en/of een verdiepingsslag te maken.

Dit canvas staat hier, zodat klanten en deelnemers gemakkelijk zelf nieuwe exemplaren kunnen uitprinten. En omdat het een beeld geeft van hoe ik werk. Het is bedoeld om (in ieder geval de eerste keer) met toelichting gebruikt te worden.

Nieuwsgierig geworden en/of zin gekregen om met impact aan de slag te gaan? Neem contact met me op!

 

De impactkaarten zijn ontwikkeld omdat impact in kaart brengen geen lineair proces is en om op een lichte en flexibele manier met teams en organisaties met hun impact aan de slag te gaan.

Ze zijn gebaseerd op het impactkompas en worden ook bij de impact dialoog gebruikt. Voor klanten met wie ik een traject doe en/of een workshop van mij hebben gevolgd zijn ze een handige leidraad.

Meer weten of de impactkaarten eens in actie zien? mail me via: post [@] annetstruik.nl

KAN IK JE ERGENS BIJ HELPEN? WENSEN, VRAGEN, TIPS? LET ME KNOW!

3 + 7 =